"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, October 17, 2010

Artritis jejas kualiti hidup

RAMAI daripada kita mungkin pernah berdepan dengan masalah sakit-sakit sendi di sekitar tangan, kaki dan pergelangan kaki terutama ketika bangun dari tidur.

Sesetengah daripada kita mungkin mengambil sikap endah tak endah kerana merasakan ia tidak berbahaya dan akan hilang dengan sendiri.

Namun jika rasa sakit itu berlarutan, sesuatu perlu dilakukan termasuk berjumpa doktor kerana ia mungkin simptom Reumatoid Artritis (RA).

Secara umumnya RA ialah penyakit autoimun kronik yang dialami apabila sistem imun dalam badan menjadi tidak normal dan secara tidak sengaja menyerang sel atau tisu sihat dalam badan.

Penyakit progresif ini lazimnya menyerang sendi lebih kecil. Khususnya jari, kaki dan pergelangan tangan yang boleh menyebabkan keradangan pada sendi dan tulang sekeliling.
Keadaan tersebut jika dibiarkan boleh menyebabkan pesakit kehilangan upaya sekali gus menjejaskan kualiti hidup mereka seharian.

Berdasarkan perangkaan, terdapat kira-kira 23.7 juta orang menghidap RA di seluruh dunia. Manakala di Malaysia pula kira-kira 0.5 peratus daripada penduduknya iaitu sebanyak 135,000 orang dikesan menghidap penyakit tersebut.

Pakar perunding Physician & Rheumatologist, Pusat Perubatan Sunway, Dr. Amir Azlan Zain menjelaskan, RA adalah penyakit yang dikaitkan dengan radang sendi dan kerap menyerang wanita berbanding golongan lelaki.

Pembengkakkan sendi menyebabkan penghidapnya mengalami kesukaran untuk menjalani kehidupan harian dengan lancar kerana tidak dapat melakukan aktiviti harian sebaik mungkin.

"RA atau radang sendi merupakan satu kumpulan penyakit sendi yang terbahagi kepada beberapa jenis iaitu osteoartritis, reumatoid artritis, gout artritis, psoriatik artritis, spondilitis artritis dan artritis yang disebabkan oleh virus atau bakteria," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Dr. Amir menjelaskan, kebiasaannya kesakitan dan bengkak akan dialami pada sendi yang kecil terutamanya pada bahagian tangan dan kaki.

Sakit sendi mungkin kekal atau berulang dengan terjadinya kelembutan pada sendi.

"Sebagai contoh artritis pada lutut, kesakitan yang dialami pesakit seolah-olah tiada rasa sokongan dalam kaki.

''Sesetengah orang pula mungkin mempunyai jangkauan pergerakan yang terhad terutamanya pada bahu dan lengan.

''Keadaan ini menyebabkan pesakit sukar untuk menggerakkan sendi dan mengalami kehilangan kekuatan atau tenaga pada otot yang dijangkiti,'' ujarnya lagi.

No comments: