"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Tuesday, June 8, 2010

Merokok turut bebankan hati

SAYA menjadi perokok sejak sekian lama. Saya juga pernah cuba berhenti merokok tapi gagal. Badan yang lesu sejak kebelakangan ini meresahkan saya. Adakah merokok turut menjejaskan hati?

Jawapan

Apabila seseorang merokok, kandungan nikotinnya memasuki salur darah dengan cepat dan mencapai ke otak dalam masa kurang daripada sepuluh saat. Nikotin akan memberi kesan kepada peningkatan tekanan darah dan pernafasan, denyutan jantung dan paras glukos darah.

Rokok sebenarnya bukan sekadar mengandungi nikotin dan tar, tetapi juga berbagai bahan beracun seperti arsenik, kadmium dan nikel, polonium 210 (bahan radioaktif yang boleh menyebabkan kanser hati, ulser usus, leukimia dan sebagainya.

Penyelidikan mendapati merokok menjejaskan keupayaan hati memproses bahan-bahan tersebut. Sekiranya hati dirosakkan akibat merokok, dos ubat yang diperlukan untuk merawat juga terjejas.

Dalam usaha menggalak penyingkiran toksik hati, herba Milk thistle banyak dicadangkan. Beberapa kajian saintifik menunjukkan herba ini memperbaiki fungsi hati dengan membersihkan hati daripada toksin berbahaya serta merangsang pembentukkan sel-sel hati yang baru. Kandungan aktifnya iaitu silymarin membantu meneutralkan kesan kerosakan akibat radikal bebas yang menyumbang kepada kerosakan hati.

Selain keazaman, usaha berhenti merokok mungkin lebih mudah dengan penggunaan bantuan anti merokok. Perokok mungkin mempunyai azam yang kuat meninggalkan rokok, namun kesannya yang dikenali sebagai simptom 'withdrawal´ seperti sakit kepala, emosi tak menentu, rasa lesu serta keresahan mungkin menarik anda kembali kepada rokok. Bagi yang sukar menahan kesannya, sedikit bantuan mungkin diperlukan. Kini banyak kaedah boleh diperolehi. Dapatkan nasihat doktor untuk pilihan kaedah yang ada serta memudahkan usaha anda.

No comments: