"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Tuesday, June 8, 2010

Raikan khasiat susu

MUNGKIN ramai tidak tahu 1 Jun lalu merupakan Hari Susu Sedunia. Walaupun susu bukan minuman yang paling digemari, ia kaya dengan protein, kalsium, vitamin B2 dan sebagainya. Ramai yang tidak menyedari bahawa mereka telah mengetepikan minuman kaya nutrien yang sewajarnya dimasukkan ke dalam diet harian. Sambutan tersebut diilhamkan oleh Pertubuhan Makanan dan Pertanian (Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu),

Hari Susu Sedunia bertujuan mendidik masyarakat tentang kepentingan susu dan mengadakan aktiviti mempromosikan manfaat pengambilan susu serta industri tenusu secara menyeluruh.

Tidak kira bayi, kanak-kanak yang sedang membesar, remaja, dewasa serta warga emas, kesemuanya memang memerlukan khasiat nutrisi asas susu untuk menjana tumbesaran tubuh badan dan minda yang sihat.

Walaupun rasanya kurang manis dan tawar, ia sebenarnya baik untuk tubuh badan. Apatah lagi, jika kita mengamalkan gaya hidup sihat seperti bersenam.

Pelbagai lapisan masyarakat membanjiri perkarangan Pavilion, Kuala Lumpur untuk meraikan Hari Susu Sedunia 2010 oleh Dutch Lady Malaysia. Ia turut mencatat rekod “Acara Minum Susu Terbesar” dalam Malaysia Book of Records (MBR).

Menurut Pengarah Urusan Dutch Lady, Bas van den Berg, Hari Susu Sedunia merupakan salah satu cara menyebarkan mesej mengenai kebaikan susu di samping berinteraksi bersama pengguna dengan lebih seronok dan mudah.

“Kami ingin menarik perhatian warga Malaysia serta meningkatkan tahap kesedaran tentang kebaikan susu dengan sambutan sedunia ini.

“Catatan rekod bersejarah ini memang penting bagi kami dalam mengorak langkah pertama mengubah tabiat meminum susu di kalangan warga Malaysia,” ujar beliau lagi.

Sempena sambutan tersebut, Dutch Lady Malaysia mengambil inisiatif pertama mereka cipta kotak susu UHT khas yang didatangkan dalam dua perisa iaitu Susu Rendah Lemak dan Susu Coklat. Sebanyak 250,000 kotak susu terhad itu akan diagihkan secara percuma di seluruh negara.

Bagi membantu menggalakkan kebaikan susu di seluruh negara, Dutch Lady Malaysia telah meraih bantuan daripada Persatuan Pengakap Malaysia, Persatuan Pandu Puteri Malaysia, The Boys’ Brigade Malaysia; Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia; kelab kereta - Honda, Peugeot dan Perdana V6 Malaysia serta pasukan aktivasi AMP Radio Networks dan Media Prima Berhad.

Antara selebriti yang hadir menyokong acara tersebut ialah Amber Chia, Reshmonu, Sasha Bashir, Najwa, Shahrizan Borhan dan Alif Satar. Dalam pada itu, semua kutipan derma hasil jualan produk Dutch Lady akan disalurkan kepada Yayasan Nur Salam bagi membiayai perbelanjaan pentadbiran harian untuk program-program sukarelawan.

Mengenai Hari Susu Sedunia

* Hari Susu Sedunia 2010 merupakan sambutan ketiga Dutch Lady Malaysia yang terbesar.

* Pada hari tersebut Dutch Lady Malaysia mengedarkan susu secara percuma di plaza tol yang terpilih di daerah Utara, Sentral, Timur dan Selatan Semenanjung Malaysia serta di KL, Selangor dan Kuching.

* Bermula 8 Mei hingga 2 Julai, Dutch Lady Malaysia juga akan mengadakan pertandingan di mana peserta hanya perlu mengira jumlah kotak susu dan menjawab dua soalan mudah.

* Pertandingan itu membuka peluang kepada warga

Malaysia untuk memenangi hadiah utama berupa rumah teres dua tingkat dan pakej dekorasi rumah yang bernilai RM1 juta.

* Untuk maklumat lanjut, sila layari www.dutchlady.com.my

Tip ringkas

* Beri galakan dan motivasi kepada anak-anak anda untuk melibatkan diri dalam aktiviti fizikal dan senaman yang amat penting untuk kesihatan tulang.

* Jangan biarkan anak-anak duduk sahaja di rumah bermain komputer atau aktiviti pasif kerana ia menjadkan tulang mereka lemah.

* Paling penting, anak-anak anda yang berusia di antara satu dan dua tahun harus diberikan susu penuh kerana kandungan diet lemaknya sangat diperlukan untuk membantu

perkembangan fizikal dan mental yang normal.

No comments: