"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, September 25, 2009

Lebih 35 peratus pesakit strok pulih

Jawapan disediakan; Datin Dr Azra Sahabudin, Pakar Runding Perubatan dan Gastroenterologi, Hospital Damai, Jalan Ipohbminggu@bharian.com.my

Selain fisioterapi, pesakit perlu memberi perhatian terhadap tahap kolesterol, tidak merokok dan menjalankan pemeriksaan jantung lebih kerap

Soalan:SUDAH sebulan bapa saya (56 tahun) diserang strok. Separuh badan sebelah kirinya tidak boleh bergerak seperti biasa. Masalah itu bermula apabila darah tingginya naik mendadak sehingga 200 mmHg. Pemeriksaan mendapati ada pendarahan di beberapa tempat dalam otaknya.

Bagaimanapun, doktor hanya memberi ubat darah tinggi saja. Hasil fisioterapi, kaki kirinya kini sudah boleh digerakkan. Namun, tangan kiri masih tidak dapat bergerak langsung. Doktor, sejauh mana seriusnya penyakit strok yang dialami bapa saya?

Bolehkah doktor terangkan apa sebenarnya penyakit strok dan apakah rawatan susulan yang perlu saya berikan bagi mengurangkan penyakitnya atau memulihkannya seperti sedia kala. Bolehkah dia kembali menjalani kehidupan normal seperti sebelum ini.

Yazid, Seremban, Negeri Sembilan.


Jawapan:


Strok boleh diakibatkan oleh penyumbatan saluran darah dalam otak atau pendarahan dalam otak. Dalam kes bapa anda, strok yang menyerangnya mungkin disebabkan oleh tekanan darah tinggi.

Ini kerana CT scan yang dijalankan menunjukkan terdapat ketulan darah beku dalam otaknya. Halangan yang berlaku dalam pengaliran darah mungkin disebabkan oleh saluran darah tersumbat yang diakibatkan oleh ketulan darah beku.

Jadi, adalah amat penting untuk mengawal tekanan darah supaya sentiasa berada pada paras yang normal. Fisioterapi adalah suatu cara yang baik untuk membaiki fungsi kaki dan tangan, tetapi mungkin sukar dan mengambil masa yang lebih lama untuk mengembalikan fungsi sepenuhnya.

Selain itu, bapa anda juga harus memberi perhatian terhadap beberapa perkara seperti tahap kolesterol, tidak merokok dan menjalankan pemeriksaan jantung lebih kerap. Lebih 35 peratus pesakit pulih dan dapat menjalankan aktiviti harian seperti berjalan dan memandu kereta.


http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/DoktorBM/20080914082515/Article/

No comments: