"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, January 9, 2008

JAGA PEMAKANAN DI MUSIM CUTI

Jaga pemakanan di musim cuti
Oleh Nurul Anuar Kari
Bulan Disember menandakan waktu cuti hujung tahun yang turut dipenuhi perayaan, sambutan cuti sekolah dan pastinya kenduri kahwin.
Musim perayaan dan cuti seperti ini sememangnya digunakan ramai untuk berehat bersama keluarga dengan mengadakan jamuan makan dan memasak hidangan-hidangan istimewa.
Bagi sesetengah orang pula, bulan ini tentu banyak membawa ‘rezeki percuma’ dan dapat menjimatkan perbelanjaan makanan harian, sekurang-kurangnya sehingga mendapat gaji seterusnya.
Jemputan kenduri kahwin, rumah terbuka sempena Hari Raya Haji, sambutan Krismas dan sambutan tahun baru 2008 pasti membawa bersamanya banyak keceriaan, banyak makanan yang lazat dan kemudiannya banyak penyakit kronik.
Ramai yang lupa untuk mengawal pemakanan mereka dengan mengambil banyak makanan manis, berlemak dan banyak garam serta minuman manis dan bergas.
Alasan mudah yang sering diberi, ‘sekali sekala, bukannya selalu’. Jika anda perasan berat badan anda semakin meningkat, sering berasa letih dan haus serta malas bergerak, itu menunjukkan ‘sekali sekala’ telah menjadi ‘selalu’ dan masalah kesihatan anda telah pun bermula.
Lebih teruk lagi jika anda melihat semua ini pada ahli keluarga yang lain terutamanya kanak-
kanak yang akan menanggung kesan berpanjangan daripada tidak mengawal pemakanan.
Makanan sumber penyakit
Terdapat perumpamaan yang mengatakan ‘anda adalah apa yang anda makan’. Ini benar jika dilihat dari aspek kesihatan badan kerana pemakanan tidak seimbang pasti membawa kepada masalah kesihatan dalam bentuk bermacam jenis penyakit.
Mungkin ramai sudah menyedari beberapa jenis makanan tidak sihat bukan sahaja untuk kanak-kanak malahan kepada golongan dewasa.
Bukan hanya makanan segera makanan yang telah diproses dan makanan ringan juga tidak sihat jika selalu dimakan.
Pakar Perunding Perubatan dan Kardiologi Hospital Pakar Putra Melaka, Datuk Dr. Nor Izham Aziz menjelaskan, bukan hanya gula, garam dan minyak berlebihan dalam masakan sahaja yang membawa masalah kesihatan malahan makanan yang dimasak itu sendiri dapat membawa penyakit.
“Sebagai contoh, daging merah (lembu, kambing, kibas) mempunyai banyak kolesterol yang tidak baik untuk kesihatan jantung dan salur darah.
“Tidak guna mengurangkan gula, garam dan minyak dalam masakan jika seseorang itu makan daging merah dengan banyak terutamanya ketika banyak daging diagihkan ketika Hari Raya Haji,” katanya.
Menurut Dr. Nor Izham, cara masakan daging merah yang berlemak atau menggunakan banyak santan seperti rendang juga hanya lebih memudaratkan lagi kesihatan ‘penggemar’ masakan tersebut, terutamanya jika mendapat banyak rendang percuma ketika kenduri kahwin.
Tambahnya, daging merah yang mempunyai kolesterol lebih tinggi boleh membawa kepada masalah darah tinggi dan masalah jantung di kemudian hari.
Ini berbeza pada Hari Raya Aidilfitri di mana seseorang itu berpeluang menurunkan berat badan terlebih dahulu dengan berpuasa selama sebulan di samping menurunkan kadar kolesterol dan tekanan darah mereka.
Beberapa penyelidikan turut mengaitkan pengambilan terlalu banyak daging merah dengan risiko kanser usus besar, prostat, esofagus, hati dan kanser paru-paru.
Daging merah bukan sahaja mengandungi lemak tepu dan besi yang lebih tinggi malahan turut dikatakan mengandungi beberapa bahan kimia yang menyebabkan mutasi genetik yang membawa kepada kanser.
Ini tidak bermakna anda perlu berhenti terus daripada makan daging tetapi perlu mengawal pengambilan daging merah dalam hidangan harian.
Sempena Hari Raya Haji, daging yang diagihkan juga perlu diutamakan kepada mereka yang memerlukan. Jangan pula mereka yang setiap hari makan daging turut berebut daging ‘percuma’ yang diagihkan itu.
Selain itu, musim perayaan dan cuti turut menyaksikan kegemaran menghidangkan makanan dengan banyak gula atau garam yang boleh menyebabkan masalah diabetes dan obesiti.
Kuih yang manis, kek, aiskrim, gula-gula dan minuman bergas yang manis pula adalah antara makanan yang menjadi pilihan untuk dihidang kepada tetamu yang berkunjung.
Makanan yang telah diproses kini menjadi pilihan untuk dihidangkan kepada tetamu bagi memudahkan kerja tuan rumah.
Dr. Nor Izham mendedahkan antara 70 hingga 80 peratus makanan harian penduduk di negara ini kini terdiri daripada makanan yang telah diproses.
“Makanan yang diproses mempunyai kandungan gula dan garam yang lebih tinggi di samping pengawet dan pewarna bagi meningkatkan rasa makanan tersebut dan menarik minat pembeli membeli produk berkenaan.
“Kini 80 peratus sumber garam badan juga diambil daripada makanan yang diproses dalam jumlah yang jauh lebih tinggi daripada diperlukan badan,” ujarnya.
Menurut beliau, pengambilan berterusan makanan diproses boleh membawa kepada masalah obesiti yang seterusnya boleh membawa kepada rintangan insulin, diabetes, sakit jantung dan strok.
Ini lebih berbahaya bagi kanak-kanak yang menjadi sasaran jualan makanan diproses memandangkan mereka membeli mengikut rasa yang sedap berbanding kandungan nutrisi makanan tersebut.
Suatu hari kelak mungkin tidak pelik lagi jika melihat kanak-kanak yang sangat obes atau menghidap penyakit golongan dewasa seperti diabetes, tekanan darah tinggi dan penyakit jantung.
Beringat sebelum terkena
Makanan adalah satu keperluan hidup, seperti udara untuk bernafas. Semua jenis makanan ada baik dan buruknya tetapi masalah hanya timbul jika sesuatu jenis makanan menjadi hidangan utama secara berpanjangan.
Tidak menjadi kesalahan untuk makan rendang atau masakan daging lain di musim perayaan.
Tidak juga menjadi kesalahan menjamu selera dengan makanan yang sedikit manis, agak masin dan istimewa.
Pasti pelbagai ‘makanan percuma’ dihidangkan dengan sempena sambutan perayaan. Tetapi perlu berwaspada kerana masalah kesihatan badan akan mula timbul jika pengambilan makanan tidak diseimbangkan dengan sayur-sayuran, buah-buahan, air yang cukup dan senaman ringan bagi membakar tenaga berlebihan.
Selain mengurangkan pengambilan daging, makanan dengan karbohidrat tinggi juga tidak elok diambil terlalu banyak.
Pengambilan daging sepatutnya boleh diselang-seli dengan ayam atau ikan bagi mempelbagaikan jenis makanan dan menjaga keseimbangan pemakanan.
Cara masakan juga perlu dijaga bagi mengurangkan gula, garam dan minyak serta menggantikan masakan bergoreng dengan cara masakan sup, kukus atau panggang.
Masakan seperti rendang pula mungkin boleh digantikan penggunaan santan di dalamnya dengan susu seperti yang mula dilakukan dalam masakan kari kini.
Masakan tradisional Melayu yang terkenal dengan pedas, berlemak (santan), masin dan manis juga tidak perlu dihapuskan bagi menjaga kesihatan masyarakat negara ini tetapi mungkin dapat disesuaikan bagi mengurangkan bahan yang membawa mudarat jika diambil dalam kuantiti yang banyak.
Penggunaan minyak berlebihan, mentega dan krim juga perlu dikawal supaya cukup untuk memberikan rasa lazat kepada masakan tanpa mengancam kesihatan diri.
Bagi hidangan untuk tetamu pula, lebih elok jika dihidangkan sesuatu yang mudah dan dimasak sendiri daripada menghidangkan makanan yang telah diproses bagi mengawal jumlah gula, garam dan minyak yang digunakan.
Minuman bergas dan manis pula boleh digantikan dengan air jus atau air kosong yang lebih menyegarkan badan dan tidak membebankan fungsi buah pinggang dan meningkatkan tekanan darah.
Selain itu, golongan bukan Islam yang mengambil alkohol ketika sambutan Krismas atau tahun baru juga perlu berwaspada kerana alkohol bukan sahaja membahayakan kesihatan dalam jangka pendek malahan boleh membawa mudarat jangka panjang jika pengambilannya tidak terkawal.
Di samping itu, anda juga boleh mengamalkan tabiat makan dalam jumlah kecil beberapa kali sehari bagi memenuhi keinginan merasa pelbagai jenis makanan.
Berbanding tiga hidangan makanan yang berat setiap hari, boleh juga digantikan dengan enam atau lebih hidangan kecil sepanjang hari.
Ini dapat membantu mengurangkan beban kepada sistem penghadaman badan, mengimbangkan bekalan tenaga yang dibekalkan makanan serta mengelakkan rasa letih dan mengantuk sepanjang hari.
Masalah pemakanan sihat telah lama bertapak di dalam masyarakat negara ini yang rata-ratanya hidup semakin mewah hasil kemajuan ekonomi.
Dengan pendapatan yang lebih tinggi sepatutnya memberikan lebih pilihan kepada orang ramai membeli pelbagai jenis makanan untuk keseimbangan diet harian tetapi sebaliknya ramai telah mengambil jalan mudah.
Kini ramai daripada mereka yang lebih berkemampuan memilih untuk membeli makanan yang telah diproses atau makanan segera atas dasar mengajar masa ataupun kerana malas untuk masak di rumah.
Bagaimanapun, peningkatan penyakit berkaitan pemakanan seperti diabetes, darah tinggi dan penyakit jantung juga telah membuka mata sesetengah rakyat Malaysia tentang pentingnya menjaga pemakanan.
Kerajaan juga telah mula menjalankan pelbagai kempen untuk cara hidup yang lebih sihat dan pemakanan yang seimbang bagi menjamin kesihatan jangka panjang rakyat negara ini.
Seperti juga keseimbangan hidup yang memerlukan rehat yang cukup, senaman dan aktiviti riadah bersama keluarga, pemakanan seimbang dapat menjamin kualiti hidup yang lebih baik kelak.
Belum terlambat untuk generasi kini kembali ‘pulih’ daripada masalah kegemukan, obesiti dan penyakit daripada pemakanan tetapi adalah lebih penting untuk memastikan generasi seterusnya dilindungi daripada masalah kesihatan jangka panjang dengan memberikan mereka makanan yang sihat dan seimbang.
Walaupun sempena cuti dan perayaan, jangan dilupakan untuk beringat dan berpada-pada dalam menikmati juadah yang dihidangkan. Mereka yang sudah menghidap penyakit seperti diabetes, darah tinggi dan jantung pula perlu lebih berwaspada dalam memilih jenis dan jumlah makanan dan minuman yang diambil.
Hidup hanya sekali, tetapi hidup yang panjang ini pasti sukar dilalui jika badan sering tidak selesa dan dalam kesakitan.
Jangan dianggap menjaga pemakanan sebagai satu sekatan untuk menikmati kehidupan kerana tanpa badan yang sihat, sudah tentu hidup tidak dapat dinikmati lagi.

No comments: