"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, January 9, 2008

MUDAH LETIH,SUKAR TIDUR

Mudah letih, sukar tidur


“Saya seorang wanita yang sudah menopaus dan tidak mengalami masalah kesihatan yang kronik. Namun, pada kebanyakan masa saya mudah letih dan ini membataskan aktiviti harian saya. Selain itu, saya mengalami kesukaran untuk tidur pada waktu malam dan ada kalanya saya mudah mendapat kejang otot, terutamanya ketika cuaca sejuk. Adakah masalah saya boleh dibantu dan apakah makanan yang sesuai untuk saya?”
JAWAPAN: Selepas menopaus, seseorang wanita itu lebih berisiko untuk menghidap masalah kesihatan seperti tekanan darah tinggi, peningkatan kolesterol dalam darah dan beberapa masalah yang berkait dengan kewanitaan.
Masalah kesukaran tidur atau sukar untuk mendapat tidur yang berkualiti kerap dialami oleh wanita menjelang usia menopaus.
Akibat rehat yang tidak mencukupi, ia akan menjurus kepada keletihan. Walaupun begitu keletihan boleh juga dikaitkan dengan pemakanan yang tidak seimbang dan kekurangan sesetengah nutrien.
Bagi mereka yang sering keletihan, mereka boleh mengamalkan pengambilan suplemen vitamin B kompleks setiap hari.
Kumpulan vitamin B seperti B2, B6, Biotin dan inositol merupakan vitamin yang larut air dan mudah disingkirkan daripada tubuh.
Oleh itu, nutrien ini perlu digantikan secara berterusan. Kumpulan vitamin B ini diperlukan untuk pelbagai fungsi seperti untuk kesihatan saraf dan perlindungan hati.
Vitamin B kompleks juga sangat diperlukan di saat-saat penting seperti ketika stres termasuk juga bagi mereka yang sering sibuk bekerja.
Dengan itu, lebih bermanfaat untuk menangani keletihan, mengawal-atur kolesterol darah dan kemurungan ringan lebih awal demi menjaga sistem saraf dan pelbagai fungsi tubuh yang lain kekal sihat.
Suplemen lain yang boleh ditambah dalam diet harian anda adalah seperti Spirulina yang kaya dengan pelbagai vitamin dan nutrien yang diperlukan tubuh, termasuk untuk kecergasan.
Selain itu, wanita selepas menopaus juga berisiko tinggi untuk mengalami masalah osteoporosis ataupun kerapuhan tulang.
Antara nutrien yang diperlukan untuk kesihatan tulang adalah kalsium. Cadangan pengambilan untuk wanita menopaus adalah sekitar 1,200 miligram setiap hari.
Sekiranya anda mendapati diet anda kurang dengan kalsium anda boleh memenuhi keperluan ini dengan pengambilan suplemen kalsium.
Kalsium bukan sahaja penting untuk kesihatan tulang dan tumbesaran tetapi kajian juga mendapati kekurangan kalsium turut meningkatkan kecenderungan kekejangan otot dan saraf.
Ia turut penting untuk merehatkan otot yang mungkin dapat membantu anda tidur dengan lebih baik (diambil sebelum tidur).
Gabungan kalsium dengan mineral lain seperti vitamin D, magnesium dan zink pula akan meningkatkan penyerapannya dan memberi kesan sinergistik kepada kesihatan tubuh secara umum.

No comments: