"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, January 9, 2008

BAYARAN HOSPITAL SWASTA?

'Jumpa tak sampai sepuluh minit, bayar RM180'

"JUMPA tak sampai 10 minit. Sekadar tanya khabar dan beri sedikit nasihat, tetapi caj sampai RM180. Kalau sekali dua tak apa juga. Ini sampai 11 kali. Itu yang buat kosnya melampau tinggi," demikian antara rungutan seorang pesakit ketika dikunjungi wartawan Berita Harian di wadnya di sebuah pusat perubatan ternama di ibu negara. Pesakit berkenaan, Sharini Hafinaz yang dimasukkan ke wad kerana mengalami masalah tulang berkata, apa yang membuatkan dia semakin tidak puas hati ialah sepanjang tujuh hari menerima rawatan di situ, seingatnya tidak sampai 11 kali doktor terbabit melawatnya. Namun, dia nyata terkejut kerana apabila menerima bil perubatan, jumlahnya nyata jauh daripada jangkaan, malah ada yang tidak munasabah kerana ada caj yang baginya tidak memadai dengan perkhidmatan diberikan.

"Saya rasa kalau dia datang atau tidak sama saja. Sekadar bersembang dan tanya khabar siapa pun boleh buat. Memang saya tak puas hati dengan rawatan dan cajnya," katanya. Sharini yang menerima bil keseluruhan berjumlah RM6,623 terpaksa membayar caj sebanyak RM930 bagi kos perundingan doktor sedangkan dia langsung tidak berpuas hati dengan perkhidmatan doktor itu kerana seakan kurang pakar dalam bidangnya. Wartawan Berita Harian ketika menyemak bil perubatan Sharini mendapati ada tiga pecahan caj bagi perundingan dan caj tertinggi ialah RM180 bagi rawatan susulan yang menurut Sharini ialah kunjungan terakhir doktor itu dalam tempoh singkat.
Selain itu, Sharini turut mempertikaikan kos perubatan iaitu ubat dibekalkan kepadanya kerana dia perlu membayar sebanyak RM782 bagi jumlah ubat yang baginya tidak seberapa, malah katanya, sepanjang di wad, dia hanya dibekalkan dengan tiga jenis ubat. Selain itu, fisioterapi sebanyak RM1,025, tetapi baginya ia tidak menjadi isu kerana peralatan digunakan memang canggih dan memuaskan hati serta berbaloi dengan caj sebanyak itu. Seperkara lagi dirasakan amat tidak berbaloi ialah caj wad kerana kemudahan dan peralatan disediakan dalam wad dua katil itu sangat asas pada bayaran semahal hotel bertaraf empat bintang. "Saya asalnya ditempatkan di bilik satu katil. Di sana, kelebihannya hanya kerana ada peti sejuk. Sofa pun tak ada. Tapi cajnya mahal. Lebih baik saya pindah ke bilik dua katil. Sama saja," katanya.
Bagaimanapun Sharini memuji kualiti layanan yang diterimanya di situ kerana kebanyakan kakitangannya ramah serta mesra. Namun, apabila merujuk kepada perkhidmatan doktor yang merawatnya, dia rasa seperti sia-sia menerima lawatannya. Sementara itu, seorang pesakit yang enggan namanya disiarkan berkata, sepanjang pengalamannya menerima rawatan di situ, didapati kadar caj bagi pesakit yang membuat bayaran sendiri dan mereka yang ditaja syarikat insurans atau panel sangat berbeza. Katanya, jika pesakit membuat bayaran sendiri, cajnya lebih rendah, tetapi jika ia menggunakan insurans atau panel, cajnya melambung tinggi hingga kadang kala mencecah kos maksimum di situ. Wartawan Berita Harian sempat meninjau beberapa wad di situ dan apa yang diperhatikan ia seakan tidak ada beza dengan mutu wad di hospital kerajaan dan beberapa hospital swasta lain yang mengenakan caj lebih rendah. Contohnya, caj bagi wad empat katil ialah RM98 sedangkan ia nampak sama seperti wad kelas sama di hospital kerajaan, tiada televisyen, tiada sofa dan kebanyakan peralatannya sangat asas. Tinjauan di Pusat Perubatan Kajang Plaza menunjukkan keadaan jauh lebih baik. Sekurang-kurangnya, bayaran bagi wad tiga katil hanya sebanyak RM60 dan lengkap dengan televisyen.

1 comment:

KHAIRUL SHOBAH said...
This comment has been removed by the author.