"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, June 5, 2011

Pertolongan cemas perlu kompeten

BANYAK kes kecederaan yang memerlukan bantuan pertolongan cemas. Namun, berapa ramaikah di antara kita yang berpengetahuan dan berkemampuan untuk melakukan pertolongan cemas?

Jika kejadian kemalangan berlaku di rumah, sekolah, pusat jagaan, tempat awam, kenderaan, taman permainan, taman rekreasi dan sebagainya, siapakah yang patut memberi pertolongan cemas?

Aziz Basiran yang merupakan perunding keselamatan, kesihatan, alam sekitar, motivasi dan pengurusan memberitahu, terdapat kes-kes tertentu di mana pertolongan yang diberikan kepada mangsa kemalangan membawa kepada situasi yang lebih teruk malah hingga membawa kepada punca kematian.

Ini kerana mereka yang membantu mangsa kemalangan tidak kompeten.

Tambah beliau, perkara yang perlu untuk setiap insan di dunia ini yang sudah dewasa perlulah mempunyai pengetahuan berkaitan pertolongan cemas.

"Saya berpendapat setiap orang yang dewasa perlulah menghadiri kursus latihan pertolongan cemas dan latihan persediaan dan tindakan kecemasan seperti kebakaran dan lain-lain.

"Setiap rumah perlulah mempunyai peti pertolongan cemas dan alat pemadam kebakaran. Begitu juga tempat-tempat lain seperti sekolah, taska, dalam kenderaan dan sebagainya.

"Antara ciri mereka sebagai orang yang memberi pertolongan cemas perlulah matang, bertanggungjawab, sentiasa tenang sewaktu kecemasan, boleh membantu dengan segera dan mempunyai tubuh badan yang sihat. Kompetensi untuk melakukan pertolongan cemas perlulah ada," jelasnya yang dihubungi MEGA baru-baru ini.

Menurut beliau, yang berpengalaman luas dalam bidang keselamatan dan kesihatan, terdapat ramai yang tidak tahu apa yang sepatutnya dilakukan jika terdapat kejadian seperti melecur, terbakar dan sebagainya.

"Malangnya, ada terdapat mereka yang menggunakan kicap, ubat gigi dan sebagainya untuk merawat seseorang yang melecur. Perkara ini amat menyedihkan," ujarnya yang berharap agar rakyat Malaysia menjadi rakyat yang lebih prihatin dalam memberikan bantu mula kepada mangsa kemalangan.

No comments: