"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, December 19, 2010

Menyambut kelahiran si manja

Anda akan tahu bahawa masanya hampir tiba apabila sakit bersalin mula dirasai. Terdapat juga tanda lain, seperti peningkatan lelehan faraj yang kelihatan jernih, berwarna merah jambu atau mengandungi darah. Ini dikatakan 'tanda'.


Sakit bersalin dirasai apabila terdapat kontraksi atau pengecutan yang menyakitkan di dalam rahim. Pada mulanya, rasa sakit akan berlanjutan selama lebih kurang setengah minit dan akan 'melanda' pada selang masa yang tetap kira-kira setiap 10 minit. Kemudian, kontraksi akan berlaku dengan lebih kerap, pada tempoh masa yang lebih panjang, dan pada intensiti yang semakin meningkat. Apabila selang masa antara kontraksi hanya kira-kira empat hingga lima minit, anda hendaklah berangkat ke hospital.

Ini mungkin saat yang paling mencemaskan sepanjang tempoh mengandung. Usah terlalu bimbang. Jika persiapan sudah dibuat rapi, anda pasti dapat menghadapi tahap terakhir kehamilan dengan baik, yang juga menandakan detik untuk menyambut kelahiran penyeri kebahagiaan rumah tangga anda.

Di dalam bilik bersalin

Salah satu perkara yang sepatutnya dibincangkan dengan pakar perbidanan anda ialah kaedah bersalin yang dipilih (contohnya, bersalin secara semula jadi tanpa ubat tahan sakit, atau bersalin dengan bius epidural).

Bagaimanapun, rancangan mungkin berubah jika sesuatu di luar jangkaan berlaku. Sebagai contoh, pakar obstetrik 
anda mungkin perlu memulakan proses bersalin dengan induksi jika bayi dalam kandungan sudah cukup tempoh atau mencepatkan kelahiran jika masa bersalin terlalu panjang, atau memberikan bantuan kelahiran jika anda terlalu penat untuk meneran atau bayi mula lemas.

Kaedah bantuan kelahiran yang biasa adalah episiotomi, kelahiran menggunakan forseps, pengeluaran vakum dan pembedahan. Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut tentang kaedah bantuan kelahiran, berbincanglah dengan individu yang paling sesuai, iaitu pakar obstetrik anda.

Penjagaan selepas bersalin

Badan anda mungkin lebih mudah diserang jangkitan di bahagian luka yang dialami ketika melahirkan anak (contohnya, potongan faraj, episiotomi, potongan caesarean) atau pada selaput uterus. Oleh itu, anda perlu memberi perhatian terhadap kebersihan diri dan penjagaan luka selepas bersalin untuk mengelakkan jangkitan dan pemulihan segera.

Ketahui lebih lanjut tentang kelahiran anak dan penjagaan ibu selepas bersalin dalam buku panduan Menimang Si Manja, terbitan Pengasuhan Positif sempena ulang tahun ke-10. Jika anda berminat untuk membeli buku ini, sila hubungi Sekretariat di talian 03-5632 3301 atau layari www.mypositiveparenting.org.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1219&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_06.htm

No comments: