"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Tuesday, May 4, 2010

Osteoarthritis ganggu kehidupan hari tua

KESIHATAN sendi adalah sesuatu yang merisaukan mereka yang berumur 40 tahun ke atas.

Malah penyakit ini merupakan yang paling biasa dialami berkaitan dengan unsur penuaan.

Menurut pakar dari Pusat Perubatan Tropicana, Petaling Jaya, Dr. Soong Kean Long, sakit sendi atau osteoarthritis berlaku apabila tulang rawan yang membentuk permukaan sendi menjadi haus dan lusuh.

''Situasi ini menyebabkan sendi menjadi bengkak, sakit dan kebas ,'' terangnya ketika ditemui baru-baru ini di pejabatnya.

Jika tidak ditangani ia boleh menyebabkan pelbagai kesan sampingan kerana secara tidak langsung memberi kesan psikologi, emosi dan sosial kepada pesakit.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, keadaan itu berlaku apabila darah (tidak cukup khasiat) yang dibekalkan kurang meskipun pada seseorang yang sihat. Tubuh badan tidak boleh menghasilkan zat makanan yang mencukupi bagi menyelaras dan memastikan kadar pemulihan dan pembaharuan yang diperlukan.

Dalam badan manusia terdapat 206 tulang yang disambungkan kepada 360 sendi dan setiap satu mempunyai fungsi tersendiri.

Sendi boleh dibahagikan kepada tiga jenis, iaitu yang boleh bergerak atau sendi sinovial yang mewakili 90 peratus sendi di badan, sendi separa bergerak atau sendi berserat (yang menyambungkan tulang kaki) dan sendi yang tidak boleh bergerak langsung seperti tengkorak.

Dalam pada itu, Kean Long memberitahu, pergerakan berterusanmenyebabkan tulang dan sendi haus sejajar dengan peningkatan usia.

Ini menyebabkan ada anggota badan, biasanya lutut dan pergelangan kaki menjadi sakit apabila digerakkan.

Malah sendi juga akan berasa sakit jika berlaku keradangan yang menyebabkan ia bengkak. Keadaan tersebut akan mengehadkan pergerakan.

Bagi warga emas pula, kebiasaannya mereka akan dijangkiti sakit sendi (osteoarthritis) yang juga dikenali sebagai OA.

''Keadaan ini biasanya berlaku kerana kerosakan tulang rawan dalam sendi-sendi tertentu," katanya.

Bagaimanapun tegasnya, kerosakan tulang rawan ini adalah sebahagian daripada proses penuaan. Malah 90 peratus daripada warga emas yang berumur 65 tahun ke atas mempunyai tanda-tanda ini.

Katanya, pesakit biasanya akan mengalami sakit, kejang sendi atau simptom yang lebih teruk sehingga tidak dapat bergerak dan menjejaskan aktiviti harian.

Rawatan

Rawatan yang biasa diberikan untuk mengurangkan kesakitan termasuklah non- streoidanti- inflammatory drug (NSAID).

Pesakit juga boleh diberikan rawatan glucosamine sulphate bagi mengurangkan kesakitan dan dipercayai boleh memperbaiki sendi yang terlibat.

Malah, bagi yang sakit keterlaluan, mereka boleh diberikan corticosterioid bagi tujuan mengurang proses keradangan dalam sendi.

Selain ubat penahan sakit yang dimakan, ada juga ubat sapu yang diperbuat daripada gel atau krim yang boleh digunakan untuk kelegaan tambahan. Ubat-ubatan ini selalunya tidak lagi berkesan untuk peringkat osteoartritis yang teruk.

Ubat-ubat baru seperti glucosamine, chondroitin dan diacerin adalah termasuk dalam kategori ubat-ubat tambahan dan sokongan yang boleh di ambil bersama dengan analgesia. Ketiga-tiganya bertindak dan mempunyai fungsi yang berlainan.

Glucosamine bertindak dengan mengembalikan cecair sendi dan membantu melicinkan pergerakan sendi. Secara tidak langsung, ia juga mengurangkan sakit sendi kerana geseran.

Chondroitin pula boleh menahan kerosakan lanjut rawan jika diambil pada peringkat awal osteoartritis sementara Diacerin adalah untuk mengurangkan radang di sekitar sendi di samping dikatakan boleh menolong mengurangkan sakit akibat osteoarthritis.

Ubat jenis suntikan intra-artikular seperti asid hylarunik juga boleh digunakan untuk menambah cecair pada sendi yang bermasalah.

Suntikan ke dalam sendi ini boleh memberikan kesan yang cepat dengan mengurangkan sakit dan mengurangkan bunyi geseran (crepitus) akibat dari osteoarthritis.

Pesakit perlu mendapat sekurang-kurangnya tiga suntikan setiap minggu untuk satu rawatan penuh bagi satu-satu sendi.

Bagaimanapun, kini terdapat produk asid hylarunik yang hanya perlu disuntik sekali sahaja bagi memberikan kesan hampir sama.

Kata beliau lagi, selain rawatan tersebut, pemakanan dan fisioterapi boleh diberikan kepada pesakit.

Namun sekiranya berlarutan, pesakit boleh meminta untuk melakukan pembedahan.

No comments: