"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, May 8, 2010

Kanta untuk atasi rabun jauh

MIOPIA atau rabun jauh iaitu keadaan di mana seseorang dapat melihat objek dekat dengan jelas tetapi penglihatan objek jauh yang kabur, telah menjejaskan lebih 1.6 bilion penduduk di seluruh dunia.

Lebih mengejutkan, sebanyak dua pertiga daripada mereka yang terjejas berasal dari rantau Asia dan kebanyakannya adalah kanak-kanak di bawah umur 12 tahun.

Di Malaysia lebih 2.1 juta kanak-kanak terjejas termasuk 56 peratus daripadanya mengalami masalah miopia.

Sebagai langkah proaktif membendung masalah tersebut Carl Zeiss Vision (Zeiss), peneraju dalam kanta-kanta cermin mata dan penyelesaian gangguan penglihatan, mengumumkan kejayaan menghasilkan kanta cermin mata khusus untuk kanak-kanak dengan masalah miopia.

Ia merupakan kanta cermin mata pertama yang dibukti secara klinikal mengurangkan pergerakan miopia sekurang-kurangnya 30 peratus untuk kanak-kanak.

Lebih penting, penghasilannya dibuat berdasarkan pemahaman sepenuhnya tentang punca-punca rabun jauh di kalangan kanak-kanak.

Kanta cermin mata canggih dikenali sebagai MyoVisio, hasil daripada kajian yang dijalankan oleh para penyelidik di Vision Cooperation Research Centre (Vision CRC) di Sydney, Australia.

Ketua Pegawai Eksekutif Vision CRC, Profesor Brien Holden berkata, kanta istimewa itu mewujudkan rantaian antara imej kabur retina periferal dan pergerakan miopia atau pemanjangan biji mata.

Berikutan kajian ini kanta baru tersebut memiliki satu ciri unik dalam kanta cermin mata, yang dikenali sebagai Teknologi Pengurusan Penglihatan Perifera.

Teknologi ini menghantar amaran berhenti kepada biji mata dan mengelakkan ia daripada memanjang.

"Percubaan terhadap MyoVisio telah terbukti dapat mengurangkan tahap pergerakan miopia sehingga 30 peratus di kalangan kanak-kanak antara umur enam hingga 12 tahun yang mana ibu bapa mereka pernah mempunyai masalah sama.

"Manfaat kesihatan yang mungkin diperoleh daripada penggunaan teknologi kanta ini cukup mengagumkan.

"Ini bermakna kanak-kanak Asia yang mempunyai masalah miopia kini dapat mengurangkan pergerakan miopia dengan menggunakan kanta tersebut.

"Ia juga akan meninggalkan kesan besar dalam kos penjagaan kesihatan dan rawatan miopia yang mahal," katanya pada majlis pelancaran MyoVisio di Eyefont, kedai konsep optik Focus Point, di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Holden menambah jika tidak dirawat, miopia yang serius boleh meningkatkan risiko katarak, glaucoma dan pemisahan retina - semuanya berpotensi untuk mengundang penglihatan menjadi buta.

Sementara itu, Naib Presiden dan Pengurus Besar Zeiss untuk Asia, Afrika dan Asia Barat, Anthony Chung berkata, ia merupakan penemuan penting dalam mencegah masalah rabun jauh.

"Kami gembira dapat memainkan peranan dalam memperbaiki tahap rabun jauh di kalangan kanak-kanak Asia. "Kanak-kanak di Malaysia terutamanya akan dapat manfaat daripadanya," katanya.

Apa yang lebih membanggakan katanya, kanta ini adalah kanta-kanta penglihatan tunggal - nipis dan ringan. yang memberi pemakaian yang selesa kepada kanak-kanak.

Kanta-kanta MyoVisio kini boleh didapati di semua Pusat Kepakaran Carl Zeiss dan cawangan optik terpilih di Malaysia.

No comments: