"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, February 28, 2010

Asid lemak untuk keremajaan kulit

SAYA berusia pertengahan 30-an. Kini kulit saya terasa lebih kering berbanding sebelumnya. Kulit muka juga kelihatan tidak berseri atau kusam. Bagaimanakah cara untuk memperolehi dan memelihara kecantikan kulit muka yang berseri?

JAWAPAN:

Semua wanita mengidamkan kulit wajah yang cantik. Penjagaan kulit seharusnya merangkumi aspek luaran dan dalaman. Dari segi luarannya, disiplinkan diri untuk mengamalkan penjagaan asas seperti mencuci, penggunaan penyegar dan pelembap secara teratur. Manakala penggunaan skrub sangat dicadangkan sekali seminggu bagi membantu menanggalkan sel-sel kulit yang mati dan menyerlahkan kulit baru.

Setiap daripada kita seharusnya tahu bahawa diet yang sihat adalah cara terbaik untuk mengekalkan kulit yang sihat. Diet haruslah seimbang dengan protein, vitamin dan mineral. Apabila terdapatnya kekurangan, kulit anda akan mula menampakkan kesannya.

Minum air secukupnya. Apabila pengambilannya mencukupi, kulit kita akan menjadi lebih lembut, licin dan lebih berseri. Oleh yang demikian pastikan anda minum air secukupnya untuk merasai perubahannya.

Asid lemak perlu (EFA) juga diperlukan dan baik untuk kecantikan kulit. Minyak evening primrose kaya dengan asid lemak omega-6 terkenal kerana fungsinya untuk kesihatan kulit. Kandungan GLAnya yang tinggi membantu mengawal keseimbangan hormon dan mengekalkan kelicinan kulit selain menguatkan sel-sel kulit dan menjaga kelembapan kulit.

Hasil kajian yang diterbitkan dalam International Journal of Cosmetic Science (R. Muggli, August 2005) menunjukkan bahawa minyak evening primrose boleh memperbaiki kandungan lembapan, keanjalan dan meningkatkan struktur dan fungsi kulit.

Vitamin juga tidak kurang pentingnya dalam mengekalkan kulit yang sihat. Antara vitamin penting termasuklah vitamin A, C dan E. Vitamin A membantu pembaikan tisu-tisu dan juga masalah jerawat, mengurangkan kehadiran garisan halus serta liang roma. Vitamin C adalah anti oksida penting untuk menangani radikal bebas serta membantu pembaikan serta pembentukan kolagen. Vitamin E dan B baik untuk pigmentasi kulit.

Anti oksida merupakan elemen utama yang bertanggungjawab untuk mencegah kerosakan sel-sel tubuh. Dengan sebab itulah anti oksida dianggap paling remedi popular untuk pelbagai masalah kesihatan dan juga kulit. Formulasi yang menggabungkan nutrien-nutrien seperti vitamin A, C, E dan selenium dicadangkan dalam usaha menjaga kecantikan kulit.

Lindungi kulit anda daripada panahan terik matahari dengan menyapu krim penapis UV . Minimakan pengambilan garam kerana garam berlebihan juga membuatkan kulit menjadi sembap. Malah gula berlebihan juga tidak elok untuk kulit.

No comments: