"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, September 12, 2009

Mengenali kelenjar prostat

KELENJAR prostat adalah kelenjar yang mengeluarkan sebahagian cecair yang akan menjadi air mani. Ia terletak di bawah pundi kencing. Kelenjar ini akan membesar dan menimbulkan masalah apabila seseorang menjangkau usia 50-an.

Apabila membesar, ia akan mencerut saluran kencing dan seseorang akan mula mengalami tanda-tanda pembesaran kelenjar prostat.

Tanda-tanda pembesaran kelenjar prostat:

· Aliran air kencing yang perlahan, terpaksa menunggu lama untuk air kencing keluar.
· Terpaksa meneran semasa kencing.
· Air kencing masih menitik walaupun habis kencing.
· Rasa tidak puas selepas habis kencing.
· Tidak dapat menahan kencing.
· Kerap kencing pada waktu malam.
· Ada juga yang mengalami masalah air kencing tidak dapat keluar secara tiba-tiba ataupun kencing berdarah.


Ada pelbagai ubat yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah ini. Antaranya adalah ubat alpha blocker yang akan membuka saluran kencing semasa proses membuang air kecil melalui relaksasi otot di sekitar kelenjar prostat.

Contoh ubat jenis ini yang ada di pasaran adalah terazosin, alfluzosin dan doxazosin. Ubat 5 alpha reductase inhibitor pula boleh mengecilkan kelenjar prostat jika diambil secara berpanjangan. Contoh ubat yang ada di pasaran adalah finasteride dan dutasteride.


http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Saturday/Tanyadoktor/20090808133841/Article/

No comments: