"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Wednesday, May 8, 2024

Agama Itu Nasihat

29 Syawal 1445H
08 Mei 2024M

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتهُ

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم



عَنْ أَبِي رُقَيَّةَ تَمِيْم الدَّارِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ   وَسَلَّمَ قَالَ : الدِّيْنُ النَّصِيْحَةُ . قُلْنَا لِمَنْ  قَالَ : لِلَّهِ وَلِكِتَابِهِ وَلِرَسُوْلِهِ وَلأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِيْنَ وَعَامَّتِهِمْ

Dari Abu Ruqayyah Tamim Ad-Daary RA, bahawasanya Nabi SAW  bersabda: Agama itu nasihat. Kami pun bertanya: Untuk siapa (nasihat itu)?. Baginda menjawab: Nasihat itu adalah untuk Allah, kitab-Nya, Rasul-Nya, Imam-imam kaum muslimin dan seluruh muslimin (rakyatnya)”.
(Hadith Riwayat Muslim)

Kerana lemahlah manusia perlukan jamaah.

Dengan berjamaah manusia dapat saling kuat memperkuat.

Supaya nasihat menasihati.

Saling menaungi.

Saling menutup aib.

Saling berkasih sayang.

وفي الصحيحين من حديث ابن عمر -رضي الله عنه- عنهما عن النبي -صلى الله عليه وسلم- أنه قال: (المسلم أخو المسلم لا يظلمه ولا يُسلمه، ومن كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته، ومن فرَّج عن مسلم كربة فرَّج الله عنه بها كربة من كرب يوم القيامة، ومن ستر مسلماً ستره الله يوم القيامة ) 

Dari Ibnu Umar RA , Nabi SAW bersabda:
"Seorang muslim itu adalah saudara muslim lainnya, dia tidak boleh menzaliminya dan menghinakannya. Sesiapa yang membantu keperluan saudaranya maka Allah akan memenuhi keperluannya. Sesiapa yang melapangkan satu kesusahan seorang muslim maka Allah akan melapangkan satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan hari kiamat nanti. Dan sesiapa yang menutupi aib seorang muslim maka Allah akan menutupi aibnya pada hari kiamat".
(Hadith Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Namun bila berjamaah tapi saling jatuh menjatuhkan.

Saling mencerca dan menghina.

Saling membuka aib.

Sudah tidak ada kasih sayang melainkan benci dan permusuhan.

Maka apakah yang patut dilakukan?

Kembalilah ke pangkal jalan.

Jadilah pendamai...
 
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّهُ سَيَكُونُ بَعْدِي اخْتِلَافٌ أَوْ أَمْرٌ فَإِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ السِّلْمَ فَافْعَلْ
 
Dari Ali Bin Abu Thalib, dia berkata; Rasulullah SAW bersabda: "Sesungguhnya akan terjadi perpecahan atau perkara sepeninggalanku, jika kamu mampu untuk berlaku damai maka lakukanlah."
(Hadith Riwayat Ahmad)

Dan jangan jemu memberi dan menerima nasihat kerana ianya membantu memperelokkan agama dalam dirimu.

Kalaulah engkau mahu mentarbiyyah manusia, maka didik dan asuhlah mereka agar menjadi seorang yang beriman, beramal soleh, saling menasihati dengan al haq kebenaran dan saling menasihati dengan kesabaran.

Beriman dengan hati sehingga membuahkan amalan dan keperibadian pada zahir peri laku.

Beramal soleh dengan anggota zahir sehingga lahir keikhlasan mutlak dalam hatinya hanya kepada Allah SWT.

Saling menasihati, bererti memberi nasihat kepada orang lain dan menerima juga nasihat dari orang lain, dalam soal kebenaran kerana...

اَلْحَـقُّ مِنْ رَّبِّكَ فَلَا تَكُوْنَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِيْنَ

"Kebenaran (yang datangnya kepadamu dan disembunyikan oleh kaum Yahudi dan Nasrani) itu (wahai Muhammad), adalah datangnya dari Tuhanmu; oleh itu jangan sekali-kali engkau termasuk dalam golongan orang-orang yang ragu-ragu."
(Al-Baqarah: 147) 

Inilah yang Allah SWT mahukan...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

وَالْعَصْرِ (١)
اِنَّ الْاِنْسَانَ لَفِيْ خُسْرٍ (٢)
اِلَّا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا وَ عَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ  ۙ  وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (٣)

"Demi Masa!" (1)
"Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -"(2)
"Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."(3)
(Al-'Asr: 1-3)

ذكر الطبراني عن عبيد الله بن حفص قَالَ: كَانَ الرَّجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ إذا التقيا لم يفترقا إِلَّا عَلَى أَنْ يَقْرَأَ أَحَدُهُمَا عَلَى الْآخَرِ سُورَةَ الْعَصْرِ إِلَى آخِرِهَا، ثُمَّ يُسَلِّمُ أَحَدُهُمَا عَلَى الْآخَرِ.

Imam Tabrani menyebutkan melalui jalur dari Ubaidillah ibnu Hafs yang menceritakan bahawa dahulu pernah ada dua orang sahabat Rasulullah SAW; apabila keduanya bertemu satu sama lainnya, maka keduanya tidak berpisah sebelum salah seorangnya membacakan surat Al-'Asr kepada yang lainnya sampai akhir surat, lalu baru yang seorang mengucapkan salam kepada yang lainnya, salam perpisahan.

وَقَالَ الشَّافِعِيُّ رَحِمَهُ اللَّهُ: لَوْ تَدَبَّرَ النَّاسُ هَذِهِ السُّورَةَ لَوَسِعَتْهُمْ.

Imam Syafii rahimahullah telah mengatakan bahwa seandainya manusia merenungkan makna surat ini, niscaya surat ini akan membuat mereka mendapat keluasan.
(Tafsir Ibnu Katsir)

Semoga agama menjadi penasihat dan peringatan kepada kita untuk saling nasihat menasihati, ingat mengingati agar menjadi Muslim yang menunaikan hak Allah, hak al-Quran, hak Rasul, hak pemimpin dan rakyat.

Saling menasihati dengan kesabaran bererti menasihati dan bersedia juga menerima nasihat supaya bersabar dalam berpegang kepada kebenaran.

Justeru, usah jemu beragama kerana ianya nasihat untuk diri sendiri...

~ Abu Imtiyaz ~

No comments: