"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Sunday, April 24, 2011

Riadah boleh kurangkan ketagih


SOALAN 1

Saya seorang remaja awal 20-an. Sejak di bangku sekolah menengah (tingkatan 1) saya sudah mula mengamalkan aktiviti melancap sehinggalah umur saya sekarang.
Perkara yang saya lakukan ini boleh dikatakan seminggu dalam tiga hingga ke empat kali. Apakah ia akan memberi sebarang kesan kepada zakar saya. Adakah saya boleh mendapatkan zuriat setelah berkahwin serta bolehkah saya mengalami masalah mati pucuk kerana kerap melakukan perbuatan tersebut.
ZUR, Selangor.

Saudara Zur,

Saya pasti kebanyakan remaja melakukan onani atau melancap dan ada di kalangan remaja menjadi ketagih dengan perbuatan ini. Saya banyak berjumpa remaja yang turut mengalami tekanan akibat ketagihan melancap bahkan ada yang mengatakan bahawa zakar mereka menjadi kecil dan mengecut akibat melancap. Secara amnya, perbuatan melancap tidak memberi kesan negatif terhadap kesihatan fizikal mahupun mental seseorang itu. Ia juga tidak akan menyebabkan benih atau sperma berkurangan ataupun mati pucuk. Ia boleh memberi kesan fizikal atau mental jika tidak terkawal ataupun melibatkan penggunaan alat-alatan yang boleh memberi kecederaan terhadap zakar. Saudara Zur boleh mengelakkan daripada melakukan melancap dengan menjauhi rangsangan seks seperti melihat video lucah dan sebagainya. Aktiviti riadah boleh mengisi masa lapang dan menjauhkan daripada melancap. Bagi orang Islam, membaca Quran, berpuasa dan banyakkan bersembahyang sunat dapat menjauhkan diri dari melancap.

Waspada suplemen herba

SOALAN 2

Saya berusia pertengahan 30-an dan telah mendirikan rumah tangga. Saya pernah mendengar bahawa paras testosteron boleh menjejaskan kualiti hubungan intim di kalangan lelaki .

 Selain itu, saya juga berminat dengan suplemen herba yang dikatakan boleh membantu masalah kemerosotan fungsi seks. Bolehkah diterangkan serba sedikit mengenai masalah ini?

Yatim
, Johor.

Saudara Yatim,

Paras hormon testosteron di kalangan lelaki biasanya mula menurun apabila mencapai umur 40-an dan kadar penurunan bergantung kepada kesihatan fizikal seseorang lelaki tersebut. Ini bermaksud jika beliau mengalami masalah obesiti, masalah jantung, penyakit kronik seperti diabetes, paras hormon tersebut akan menurun dengan kadar yang lebih cepat. Sebaliknya jika seseorang lelaki itu menjalani kehidupan yang sihat sejahtera dan tidak mempunyai masalah kesihatan, kemungkinan paras hormon testosteron akan terus stabil. Paras hormon testosteron yang rendah akan memberi kesan negatif terhadap nafsu seks dan juga mungkin akan menyebabkan kurang ketegangan zakar atau disfungsi ereksi (erectile dysfunction). Di pasaran sekarang, terlalu banyak produk produk suplemen herba yang dijual bahkan banyak yang bercampur dengan ubat-ubatan yang berbahaya atau terlarang. Saya ingin menasihatkan saudara untuk memastikan suplemen herba tersebut didaftarkan dengan Kementerian Kesihatan dan mempunyai bukti-bukti kukuh bahawa ia berkesan tanpa memberi kesan yang memudaratkan saudara. Ada sesetengah herba yang telah pun menjalani kajian khusus dan boleh meningkatkan fungsi seks tetapi sebagaimana yang saya katakan semak dulu dan bincang dengan doktor anda agar tidak menyesal di kemudian hari.
Mati pucuk tanda awal sakit jantung?

SOALAN 2

Benarkah mati pucuk atau istilah perubatannya dysfunctional erection (ED) adalah simptom awal bagi penyakit kardiovaskular? Setahu saya ia lazimnya dikaitkan dengan kencing manis, hipertensi, kolesterol tinggi dan penyakit jantung.

Rahim,
Kuala Lumpur.

Saudara Rahim,

Penyakit-penyakit yang saudara senaraikan adalah penyakit berkaitan kardiovaskular. Memang telah terbukti bahawa disfungsi ereksi (erectile dysfunction, ED) boleh menjadi tanda awal penyakit jantung. Proses ereksi berlaku apabila darah memasuki saluran-saluran darah di zakar. Kalau dilihat secara logiknya, saluran darah ke zakar adalah jauh lebih kecil berbanding dengan saluran darah ke jantung. Proses penyumbatan saluran darah berlaku lebih awal di saluran darah di zakar yang menyebabkan ED. Jadi, pastikan saudara mendapatkan rawatan awal doktor jika mengalami ED untuk memastikan saudara tidak mengalami masalah kesihatan seperti yang disenaraikan oleh saudara di atas.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0424&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_02.htm

No comments: