"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Friday, February 25, 2011

Berkorban demi suami lumpuh



Ada masanya Mohd. Idham diserang sawan, sering tergigit bahagian dalam mulut sehingga berdarah.

SELAMAT ini memang dia menyara keluarga. Tetapi sejak kemalangan dan tidak dapat berbuat apa-apa, kami perlu menguruskannya. “Susu khas untuk dia sahaja sekitar RM1,000 sebulan, lampin pakai buang RM100 sebulan, belum ditambah perbelanjaan susu dan lampin pakai buang anak-anak kami sendiri,” luah Syafawati Nadia Abdul Ghani, 26.
Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Itulah beban yang terpaksa ditanggung ibu muda yang tidak mampu menyembunyikan air matanya sebaik ditanya keadaan suaminya.
Suaminya, Mohd. Idham Yahya, 25 kini hanya terlantar selepas terlibat dalam nahas ngeri di gaung dekat Gua Tempurung, Perak, lapan bulan lalu.
Akibat kemalangan dia separuh koma. Sudah tentu episod luka itu menyebabkan sumber pendapatan keluarganya terjejas.
Si isteri bukannya tidak mahu bekerja tetapi dia perlu menemani ibu mertua yang mengalami masalah kesihatan menjaga suami tercinta.
Tambahan pula, dia perlu menguruskan keperluan dua orang anaknya, Puteri Nur Syahirah Mohd Idham, 6 yang belajar di tadika dan Muhammad Izz Ilham Mohd Idham, 2.
“Jika hendak harapkan ibu mertua menjaga suami juga tidak boleh kerana dia bukannya kuat untuk mengangkat dan menjaga suami seorang diri. Adik-adik masih bersekolah dan anak saya pula masih kecil,” ujarnya yang ditemui di kediamannya di Taman Wilayah Selayang, Kuala Lumpur.
Sawan
Ada masanya Mohd. Idham diserang sawan, sering tergigit bahagian dalam mulut sehingga berdarah dan perlu diberikan perhatian sepanjang masa.
Melihat bapanya terbaring dan diberi ‘makan’ hanya susu melalui saluran tiub, anak perempuan pasangan itu, Puteri Nur yang sudah mengerti sentiasa bersedih.
“Kenapa Tuhan jadikan papa macam ini. Papa bangunlah, bila nak hantar kakak pergi sekolah,” luahnya.
Rintihan tersebut pasti meluluhkan hati sesiapa yang mendengarnya. Bukan mahu menagih simpati tetapi penderitaan si bapa turut dirasai anak kecil itu membuatkan Syafawati risau memikirkan masa depan mereka sekeluarga.
Bagi anak bongsu, Muhammad Izz, dia masih mahu bermanja dengan bapanya. Kadang-kadang dia mahu mencium pipi bapanya seperti dahulu.
“Itulah sifat suami saya. dia sayang dan manjakan anak-anak. Sebab itu apabila dia berkeadaan begini, anak-anak memang terasa. Walau sibuk macam mana pun, suami pasti balik waktu tengah hari mengambil anak-anaknya dari sekolah. Petang, dia dan anak-anak akan ke taman permainan. Mengimbas kenangan itu, hati saya memang sedih.
‘‘Doktor kata, suami masih ada harapan untuk sembuh tetapi makan masa yang lama. Menunggu tempoh itu, mungkin saya perlu lakukan sesuatu untuk membantu ekonomi keluarga ini ,” ujarnya dengan iringan air mata.
Bagi ibu yang membesarkan Mohd. Idham, Jamaliah Mohd. Saidin tidak sanggup melihat keadaan anaknya yang terlantar kesakitan.
“Beberapa hari sebelum kemalangan, sebaik sahaja pulang dari kerja Idham hanya mahu berbaring dengan saya. Masa itu saya tidak terfikir apa-apa. Namun keadaannya sekarang mengubah segala-galanya. Melihat dia merintih sakit, saya seolah-olah merasa sakitnya,” katanya.
Menurut Jamaliah, doktor memaklumkan keadaan anaknya itu berikutan pendarahan otak yang memberi kesan kepada urat saraf.
Kedua-dua tangan Mohd. Idham patah patah akibat kemalangan itu dan sebelum ini dia terlantar selama empat bulan di hospital sebelum dibawa pulang ke rumah.
Bantuan
Selepas kisah penderitaan keluarga ini tersiar di sebuah akhbar tempatan dua bulan lalu, mereka menerima banyak bantuan orang ramai berbentuk barangan dan makanan. Selain itu, bantuan Baitulmal sedikit sebanyak meringankan beban Syafawati sekeluarga.
Namun dia masih berharap pihak-
pihak tertentu yang belum memberi reaksi terhadap permohonan bantuannya memberi jawapan segera.
Mujurlah Persatuan Penduduk Taman Wilayah Fasa 4 (Tawis F4), Taman Wilayah Selayang, Kuala Lumpur yang dipengerusikan Mohamed Noor Sain membantu dengan memanggil pihak media membuat liputan kisah keluarga ini.
Bukan menagih belah kasihan orang ramai tetapi paparan cerita mereka sekeluarga memberikan sedikit harapan untuk mereka meneruskan kehidupan.
“Kami bersyukur dan berterima kasih kepada orang ramai atas bantuan yang kami terima sekarang. Namun, perbelanjaan keluarga yang semakin meningkat menggusarkan hati saya.
Justeru, saya mahu pihak-pihak berkenaan yang masih belum memberi jawapan kepada permohonan bantuan kepada keluarga saya agar bertindak segera. Sampai bila kami mengharapkan belas ehsan orang,” ujarnya.
Orang ramai yang mahu menghulurkan bantuan boleh menghubungi Syafawati (012-6220229) atau Mohamed 013-3909944.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0213&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_03.htm

No comments: