"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, May 29, 2010

Keterlanjuran pesakit AIDS

MELANGKAH kaki ke rumah perlindungan ini sedikit sebanyak menyuntik keinsafan. Tidak kira bangsa dan agama, setiap pesakit Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS) ternyata mempunyai kisah sendiri.

Keperitan dialami sekumpulan pesakit AIDS yang menghuni sebuah rumah perlindungan di Taman OUG, Crisis Home seharusnya bukan menjadi bahan kejian tetapi ia merupakan pengajaran kerana takdir itu tidak diminta. Mereka berasa amat tersisih kerana bukan saja dipandang hina masyarakat, malah diberi tekanan berterusan supaya berpindah dari kawasan elit berkenaan kerana dianggap jijik dan merosakkan panorama.

Pengetua rumah perlindungan Crisis Home, Isaac Tan menyimpulkan setiap dugaan dan tekanan masyarakat sekeliling terhadap penghuni rumah terbabit lahir daripada sikap diskriminasi dan singkat akal terhadap golongan itu.

Di rumah perlindungan ini, kebanyakan pesakit diajar membuat kerja rumah.Mereka mempunyai jadual harian untuk memastikan setiap penghuni melakukan kerja . Walaupun kebanyakan penghuni berusia 30 tahun ke atas, mereka masih berupaya melakukan kerja harian. Jangan terkejut jika semua penghuni lelaki boleh memasak, menjahit dan membasuh pakaian sendiri. Sebagai masyarakat, bukan kejian yang harus diberi tetapi sokongan dan bantuan kepada mereka untuk meneruskan kehidupan.

Walaupun rata-rata penghuni melakukan kesilapan pada usia muda, mereka kini ingin kembali ke pangkal jalan. Diterima oleh keluarga dan masyarakat mungkin memberi sedikit sinar bahagia buat mereka.

Ikuti luahan hati penghuni Crisis Home yang sedia berkongsi kisah hidup mereka.

No comments: