"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Monday, August 9, 2010

Krisis bekalan air bersih



SUNGAI Nil tidak sesuai diminum kerana tahap pencemarannya yang tinggi.



WALAUPUN hamil enam bulan, Tahani Rabia tetap berdegil dan tidak menghiraukan nasihat doktor. Dia masih melakukan rutin hariannya, bangun pada awal pagi dan berharap mendapat bekalan air daripada paip.

Malangnya, paip yang terletak kira-kira 10 kilometer (km) dari Sungai Nil itu semakin hari semakin berkurangan.

"Doktor menasihatkan supaya saya berehat secukupnya di rumah. Tetapi saya terpaksa bangun seawal pukul 5 pagi untuk mendapatkan bekalan air paip pada pukul 7 pagi," jelas Tahani, 18, yang tinggal di pinggiran Kirdasa di wilayah Giza, Mesir.

"Sukar bagi saya untuk mengangkat air dari Sungai Nil ke rumah kerana terpaksa menanggung beban berat air dan bayi sekali gus. Lagipun air sungai tersebut tidak sesuai diminum.

"Jadi jalan penyelesaiannya ialah saya akan menyimpan air sebanyak mungkin untuk kegunaan harian," jelasnya.

"Apabila kehabisan bekalan air kami akan pergi ke rumah jiran sama ada mereka masih mempunyai bekalan air ataupun tidak," cerita Tahani.

Beribu-ribu rakyat Mesir yang tinggal berhampiran Sungai Nil terseksa dengan masalah bekalan air yang tidak bersih disebabkan perbalahan di antara kerajaan Mesir dan negara jiran di sekitar sungai tersebut.

Mesir yang mendominasi Sungai Nil selama beberapa dekad dan berjiran dengan Sudan ragu-ragu untuk menandatangani perjanjian baru bersama negara jiran. Bagaimanapun mereka memberitahu akan mengetuai perjanjian tersebut bagi memastikan pembahagian sumber air dilakukan sama rata.

Hubungan diplomatik

Sehubungan itu, bagi memastikan perkongsian sumber berjalan dengan baik, Habsyah, Kenya, Rwanda, Tanzania dan Uganda telah menandatangani perjanjian pada awal bulan lalu.

Perjanjian berkenaan turut mendorong Kaherah melancarkan hubungan diplomatik dengan harapan negara mereka tidak ketinggalan dan diketepikan dalam pelbagai perihal penting.




SUNGAI Nil yang menjadi nadi rakyat Mesir kini terjejas teruk akibat pencemaran.




Mesir yang bergantung sebanyak 90 peratus pada air sungai bagi keperluan 80 juta penduduknya mempertikaikan mereka berhak pada Sungai Nil dan mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang demi mempertahankan hak mereka terhadap sungai itu.

Namun pakar-pakar menyatakan perjanjian itu secara tidak langsung memberi kesan kepada penduduk Mesir yang tinggal berjauhan dari sumber bekalan air dan berhadapan dengan kelemahan polisi air tempatan.

"Masalahnya kini ialah pengedaran air. Siapakah yang menggunakannya dan untuk apa? Juga keadilan kepada penduduk," ujar Habib Ayeh pakar geopolitik dan penyelidik dari Universiti Kaherah.

Ayeh yang baru-baru ini menulis buku mengenai fellahs atau petani Mesir menganggarkan satu perempat daripada penduduk Mesir tidak mendapat bekalan air bersih yang mencukupi.

"Bekalan air yang disalurkan ke rumah tidak cukup untuk menampung keperluan minimum penduduk disebabkan kuantiti dan sistem saliran paip," ujarnya.

Para petani di wilayah utara di Daqhaliya akan berkumpul di jalanan pada minggu ini bagi memprotes isu kekurangan air untuk minum dan irigasi. Masalah kekurangan air didapati semakin runcing disebabkan peningkatan suhu dan kepadatan jumlah penduduk.

Sementara itu Ketua Pertubuhan Kebangsaan Pembangunan Program yang bertanggungjawab terhadap program air di wilayah Kaherah, Hosno Khordagui, memberitahu, penduduk Mesir bakal mengalami masalah kekurangan air pada dekad yang akan datang.

"Masalahnya ialah sebanyak 85 peratus bekalan air kami datangnya dari Sungai Nil dan mengalir ke pengairan. Jadi ia menyukarkan kami memperuntukkan air untuk kegunaan lain," katanya.

Tambah Khordagui walaupun perbincangan baru dimeterai tetapi ia tidak boleh mengehadkan masyarakat Mesir menggunakan sumber air Sungai Nil. Isu kekurangan air meningkat sama seperti peningkatan masalah pencemaran yang dianggarkan berlaku di kalangan 1.5 juta penduduk setiap tahun.

Menurut Khordagui, enam dekad lalu secara puratanya kerajaan Mesir menawarkan 2,600 meter kubik air kepada setiap penduduk. Namun sejak tahun 2005, kuota itu jatuh kepada 500 meter kubik.




BERIBU-RIBU rakyat Mesir yang tinggal berhampiran Sungai Nil terseksa dengan bekalan air bersih yang kian berkurangan.




Bagi penduduk di Kirdasa ia merupakan tanda-tanda amaran kepada isi rumah.

"Kali terakhir kami minum air paip empat hari lalu," ujar Mona, salah seorang residen Kirdasa. "Lama-kelamaan anda akan terbiasa dengan keadaan ini memandangkan tiada cara lain untuk hidup. Kami membayar bil tetapi di mana air kami?

Ayeh mendapati, Mesir yang memiliki 55.5 bilion kubik meter Sungai Nil yang ditandatangani sejak lima dekad lalu bagaikan tidak mempunyai jalan penyelesaian tetapi sibuk mahu membahagikan sumber.

"Perjanjian ini tiada kena-mengena dengan masalah air yang berlaku di Mesir pada hari ini," tambahnya.

Masalahnya, Mesir berhadapan dengan masalah pencemaran air dan pada masa yang sama Mesir masih mengimport buah strawberi sehingga bulan Disember." - AFP

No comments: