"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, February 20, 2010

Sakit gigi masa berpantang

ISTERI saya sering sakit gigi semasa berpantang. Katanya, ada giginya yang rosak.

Adakah sebarang mudarat jika isteri saya ingin mencabut gigi semasa berpantang?

HAMAL NASIR,
Kuala Lumpur
Jawapan

KEROSAKAN gigi lazimnya disebabkan oleh jangkitan kuman seperti bakteria. Kuman boleh memasuki aliran darah melalui lokasi ini dan menyebabkan jangkitan pada organ lain pula, yang lebih ditakuti adalah jangkitan bakteria seperti streptococcus spp pada injap jantung yang lebih dikenali sebagai jangkitan bakteria endokarditis.

Jangkitan kuman ke injap jantung ini juga boleh berlaku menerusi demam biasa contohnya sakit tekak. Setiap orang termasuk wanita hamil digalakkan menjalani pemeriksaan gigi secara berkala bagi mengesan kerosakan gigi yang perlu diperbaiki, ini dapat mengelakkan kuman terbabit menjangkiti bahagian lain.

Jika ada kerosakan, ia hendaklah diperbetulkan. Kepercayaan mencabut gigi sewaktu hamil boleh menyebabkan kerosakan saraf kekal adalah suatu mitos.

Kepercayaan menjalani rawatan gigi sewaktu hamil boleh menyebabkan masalah juga adalah suatu mitos.
Sebaliknya, kerosakan gigi yang tidak dirawat sama ada sewaktu hamil ataupun tidak boleh menjadikan kerosakan itu lebih teruk malah gigi terpaksa dicabut, ia juga boleh memberikan kesan lanjut yang lebih serius (contohnya penyakit rheumatik jantung).

Bawalah isteri berjumpa doktor gigi untuk rawatan lanjut. Doktor mungkin akan turut membekalkan anda dengan antibiotik di samping ubat penahan sakit yang diberikan untuk beberapa hari.

Di samping itu, pemeriksaan selepas berpantang dengan doktornya sebelum ini juga dapat menilai keadaan kesihatan dirinya.

No comments: