"ASSALAMUALAIKUM; Tuan-tuan,puan-puan,rakan-rakan sekelian boleh mendapatkan produk istimewa CNI di mana-mana cawangan dan stokis CNI di seluruh Malaysia dengan menggunakan nombor keahlian ini 1436554 atau HUBUNGI : 013-8546275. Terima Kasih."

Saturday, January 30, 2010

Menyingkirkan toksin badan

SAYA mengamalkan julap untuk melawaskan pembuangan air besar sebagai cara untuk membuang toksik badan. Namun masalah sembelit akan kembali apabila saya berhenti mengambilnya. Adakah alternatif yang sesuai untuk saya menyingkirkan toksik?

Jawapan:

Menyingkirkan toksik atau detoksifikasi merupakan proses penyingkiran atau meneutralkan toksin dalam tubuh. Ia bertujuan membuang toksin berbahaya dan membolehkan tubuh sembuh dengan sendiri serta memulihkan kesihatan.

Sistem perkumuhan yang lancar adalah salah satu cara menyingkirkan toksik daripada sisa kumuh dalam badan. Amalan pemakanan yang sihat juga membolehkan pergerakan usus yang normal. Mengambil makanan berkarbohidrat tinggi, pengambilan air dan serat yang tidak mencukupi boleh menyebabkan sembelit. Oleh yang demikian, ubahlah cara pemakanan dengan meningkatkan pengambilan makanan berserat tinggi seperti sayur-sayuran, buah-buahan segar serta minum air yang mencukupi.

Pelawas boleh diambil apabila keadaan memerlukan. Pengambilan jangka panjang akan menjadikan tubuh lebih bergantung kepada bahan tersebut. Amalan suplemen probiotik lebih sesuai memandangkan ia dikaji secara klinikal membantu kesihatan usus termasuk sembelit.

Hati juga merupakan organ penyahtoksik penting yang tidak harus diabaikan. Hati menerima dan menapis darah, melebihi seliter darah setiap minit bagi menyingkirkan bakteria, bahan toksik dan benda asing lain dalam peredaran darah. Bagi menyokong hati menjalankan fungsinya, pengambilan herba Milk Thistle dan Dandelion merupakan alternatif yang baik kerana banyak kajian menyokong penggunaannya untuk membersih dan mengekalkan kesihatan hati. Silimarin yang terkandung dalam Milk thistle merupakan anti oksida dan melindungi sel-sel hati.

http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0131&pub=Utusan_Malaysia&sec=Kesihatan&pg=kn_06.htm

No comments: